شتابدهنده چیست؟
شتابدهنده سازمانی است که با فراهمکردن خدمات حمایتی و کمکهای مالی به استارتاپها کمک میکند؛ خدماتی مثل آموزش منتورشیپ (Mentoring) و ارائۀ فضای کاری و ارائۀ منابع لازم برای زنجیرۀ تأمین. این سازمانها همچنین فرصتهای سرمایهگذاری در استارتاپهای مستعد را برای سرمایهگذاران فراهم میکنند. شتابدهنده معمولاً استارتاپهای شایسته (ایدۀ قوی و کارکنان مستعد) را وارد برنامۀ خود میکنند و طی زمانی کمتر از 6 ماه آنها را تحت حمایت میگیرند. این با توجه به نیازهای کسبوکار ممکن است در زمینههای مختلفی به آنها ارائه شود؛ مثلاً ممکن است صاحب ایده برای مدیریت سازمان تحت آموزش قرار گیرد. گاهی هم تنها مشکلِ استارتاپْ نداشتنِ منابعِ مالیِ کافی است. این مشکل با حمایت مالی شتابدهنده رفع خواهد شد.
علت محبوبیت شتابدهندهها در سالهای اخیر این است که بازی دوسَربُردی برای سرمایهگذارها و استارتاپها به حساب میآیند. از یک طرف، کسبوکارهای نوپا لازم نیست برای بهدستآوردن منابع مالی، انسانی یا… سردرگم باشند و از طرف دیگر، سرمایهگذاران میتوانند به فرصتهای موجود در شتابدهندهها خیلی سادهتر اعتماد کنند؛ چراکه در شتابدهنده، کارشناسان خبره صلاحیت استارتاپها را تأیید میکنند و در کنار جذب سرمایه برای آن، خدمات حمایتی دیگری مثل آموزش را هم در اختیارشان قرار میدهند.
تاریخچۀ تشکیل شتابدهنده
ایدۀ شتابدهنده را اولین بار پائول گراهام، کارآفرین آمریکایی، در سال 200۵ مطرح و اجرا کرد. او تصمیم گرفت در زمینۀ فناوری، سرمایۀ نهچندان بزرگی را روی چند کارآفرین سرمایهگذاری کند. سرمایۀ او مقدار بسیار کمی داشت؛ اما هدف اصلیاش پیادهکردنِ این ایده برای اولین بار و نشاندادنِ راه به دیگران بود. گراهام با الهام از فرشتگان کسبوکار، تصمیم گرفت ایدۀ خلاقانۀ خود را برای سرمایهگذاری جمعی در چند کسبوکار بهصورت همزمان به دیگران نشان دهد. «فرشتگان کسبوکار» به صاحبان سرمایهای گفته میشود که با شرکت مذاکره میکنند و اگر متقاعد شوند، در آن شرکت سرمایهگذاری میکنند.
پس از شروع نمادین، این حرکت از آمریکا به اروپا رسید و سپس در سراسر جهان گسترش یافت، تا جایی که حتی مطالعه روی شتابدهندهها وارد مباحث آکادمیک مدیریت و کارآفرینی و کسبوکار شد. در حال حاضر، بسیاری از مقالهها و پایاننامهها به بررسی این پدیدۀ نوظهور و اثرگذار پرداختهاند. البته بهسبب عمر کمِ شتابدهندهها (حداکثر 1۵ سال)، اطلاعات جامع و مستندی دربارۀ نتایج کار آنها (اینکه اثرگذاری و اثربخشی کافی را دارند یا خیر) وجود ندارد.
هدف ما تشکیل یک تیم با پشتکار بالا و رسیدن به موفقیت است.
ادمین
انواع شتابدهنده
شتابدهنده سه نوع اصلی دارد که هر کدام از مدلِ کسبوکاریِ خاصی بهره میگیرند و هر کدام بهنوبۀ خود از نوآوری حمایت میکنند. این سه نوع عبارتاند از:
برنامۀ نوآوری باز (Open Innovation Programs): در این نوع برنامه، شتابدهنده همۀ استارتاپهای زیرمجموعۀ خود را در محیط کاری کنار هم قرار میدهد و علاوه بر ارائۀ منابع مالی لازم، آموزش و امکانات جانبی مثل تغذیه را هم برای آنها فراهم میکند. امروزه سامسونگ یکی از ارائهدهندگان برنامۀ نوآوری باز است. این برنامه برای کسبوکارها مزیتهای بسیاری دارد؛ مثلاً حضور در مکانی که پر از ایدهپردازها و استارتاپهای شاخص است، فرصتی فوقالعاده برای تعامل و انتقال تجربه خواهد بود. سازمانهایی که چنین برنامهای ارائه میدهند، باید دقت ویژهای در ارزیابی و انتخاب استارتاپها داشته باشند و پتانسیل آنها را بهخوبی تشخیص دهند.
برنامۀ سازمان بیرونی (External Corporate Accelerator Programs): همانطور که از نام آن پیدا است، برنامۀ شتابدهندۀ بیرونی به جذب شتابدهندۀ شخص ثالث اشاره دارد. اصلیترین هدف در این برنامه، تأمین سرمایۀ لازم است و تنها استارتاپهایی از آن استفاده میکنند که تمام منابع لازم بهجز منابع مالی را بهمقدار کافی در اختیار دارند. البته در این برنامه هم ارائۀ خدمات آموزشی و گاهی فراهمکردن فضای کار ممکن است، اما بهصورت شخص ثالث. یعنی استارتاپ اگر نیاز باشد، فضای کاری را برای شتابدهنده فراهم میکند؛ درحالیکه در برنامۀ نوآوری باز، تمام کسبوکارهای زیر نظر شتابدهنده باید مرکز فعالیت خود را در ساختمان شتابدهنده قرار دهند.
ایستگاه نوآوری (Innovation Outposts): در ایستگاه نوآوری، تیم بهطور اختصاصی روی تحقیقات بازار و یافتن ترندهای جدید کار میکند. نتایج کار این تیم در قالب گزارشی دربارۀ بهترین فرصتهای سرمایهگذاری موجود، به مدیران سطح بالا انتقال پیدا میکند.
محور اصلی فعالیت و روش کار شتابدهنده
محور اصلی فعالیت شتابدهندهها بر پیداکردن بهترین فرصتهای موجود برای سرمایهگذاری استوار است.
فضای راحت برای کار:
با خیال راحت بر روی کار خود تمرکز کنید هیچ کس مزاحم شما نمیشود
اتاق جلسات:
برای تیم خود جلسه بگذارید شما میتوانید از اتاق جلسه برای بیان راحت تر ایده های تان با افراد جلسه بگذارید.